صفحهٔ شخصی‌ قربانعلی تنگ شیر

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

82 درصد خانواده ایرانی که بچه بالای یازده سال دارند ،در گیر مسئله  استفاده بی رویه فرزندان از فضای مجازی هستند .هجوم فضای مجازی به زندگی های  خانوادگی وتاثیر آن در تربیت کودکان می تواند به دلایل زیر باشد :

1-دنیای مجازی شرایط دل انگیز بیشتری دارد.

2-کودکان موضوعات جنسی و بخشی از مسائلی که ما به آنها آموزش نمی دهیم را،فضای مجازی رایگان در اختیار آنها قرار می دهد.

3-به دلیل  به هم ریختگی روابط و پیوند خانوادگی بین اولیا و بچه ها

4- خراب بودن وضعیت اقتصادی حاکم بر جامعه

5- دوری سرپرست خانواده به خاطر انجام 17 ساعت کار در روز

6-عدم آشنایی فرزندان با مبانی اسلامی

7-ازبین رفتن ارزشهای سنتی خانواده به خاطر نظام اقتصادی

8- عدم تامل فرزندان  توسط اولیا به دلایل از بین رفتن معیارها

9- مد شدن ، پذیرفتن ،پناه بردن به دنیای مجازی

10-ارتباط با جنس مخالف در فضای مجازی برای دختران و پسران به رقابت تبدیل شده

11- نبودن اشتغال مناسب

12-دوری فرزندان از خانواده و نظام آموزشی و نتیجه ان محدود شدن روابط خانواده

14-اعتیاد آور بودن فضای مجازی 

  • Ghorbanali Tangshir
  • ۰
  • ۰

کاربرد و مزایای مستند سازی ، انواع مدارک(مکتوب_صوتی_عکس_فیلم_نقشه)

تعریف ارشیو_کاربرد های ارشیو دستی در برابر آرشیو رایانه ای-مرور بر گامهای اصلی فیلم سازی-برنامه مستند سازی رویداد ها و فعالیت های روابط عمومی ها از مفاهیم مهم مستند سازی در روابط عمومی است .

مستند سازی تهیه مجموعه ای از اسناد و مدارک است که سیر تکوین و تکامل یک فعالیت یا پروژه را از آغاز تا پایان را همراه با تحلیل و ارزشیابی نشان خواهد داد.
در واقع مستند سازی ابزاری است که امکان استفاده و به کار گیری تجربیات فردی و گروهی را جهت توسعه سازمانی فراهم می سازد و با ذخیره نمودن تجربه موجود در سازمان هزینه تجربی آتی سازمان را تا حد زیادی کاهش می دهد .
مستند سازی شامل فرآیند شناسایی ، گردآوری ، طبقه بندی ، ارزش گذاری ، پالایش فهرست نویسی و در دسترس قراردادن سوابق یا اسناد موجود از قبیل فیلم / عکس / مکاتبات / فایل های کامپیوتری و ... می باشد که دارای ارزش تاریخی نیز هستند.


در ضمن مستند سازی مستلزم خلق متون جدید برای تجربه های شفاهی موجود یا پرکردن و اتصال شکاف های موجود در سوابق تاریخی هم می باشد.


همان طور که گفته شد مستند تهیه اسناد و مدارک است ، پس می توان گفت مستند سازی به طور حتم فقط تهیه ی فیلم نیست حتی چند سری عکس زیبا اما با هدف هم می تواند مستند باشد .
روابط عمومی به عنوان تنها نهادی که می تواند تاریخی مستند برای سازمان ثبت کند باید از تمام توانایی های سازمان برای مستندسازی اقدامات سازمان استفاده کند.


در واقع شاید بیشتر روابط عمومی ها به نوعی با نگارش گزارش های خبری و تهیه بریده جراید نوعی تاریخ مستند از اخبار و رویدادهای سازمانی تهیه کنند، اما نکته بسیار مهم که در بیشتر روابط عمومی ها در نظر گرفته نمی شود، تدوین این اطلاعات و مستندات به گونه ای است که بتوان در سریع ترین زمان ممکن به آن اطلاعات دسترسی پیدا کرد.


آرشیو روابط عمومی، بخشی از روابط عمومی های بزرگ در سازمان است که مستندات را بر اساس سیستم های طبقه بندی نگهداری می کنند. اما این نگهداری تنها برای خود روابط عمومی مناسب است و در کنار این آرشیو باید در سایت رسمی نیز، برخی از مستندات به صورت مدون آرشیو شوند، تا در صورت نیاز خبرنگاران به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند.
نگهداری مستندات در سایت روابط عمومی بر چند مبنا انجام می شود:


1.      تاریخ
2.
      کلمات کلیدی
3.
      موضوع
4.
      آخرین تاریخ ویرایش
این طبقه بندی ها هر کدام به نوعی می تواند برای مورد خاصی استفاده شود.
مزایای مستندسازی در روابط عمومی
1- نگهداری سابقه در مورد موضوعات مهم مربوط به فعالیتهای گذشته
2- قادر ساختن افراد به بررسی کنترل کیفیت برنامه های اجرا شده
3- حفظ منابع اطلاعاتی مورد استفاده در طرح یا پروژه: منابع اطلاعاتی که با توجه به اهداف پروژه مورد بررسی قرار می گیرند چنانچه در هر مرحله مستندسازی شود از دوباره کاری جلوگیری می کنند و باعث تکمیل آمار و اطلاعات دوره بعد می شود.
4- جلوگیری از پراکندگی، تکرار فعالیت ها و جلوگیری از انجام دوباره مطالعات در کارهای مشابه
5- آشکار کردن نقص ها و نیازهای آماری و اطلاعاتی
6- مستندسازی مشکلات و تنگناها: برنامه ریزی بر اساس آنچه سازمان نیازمند آن است و ارائه راه حل های کاربردی برای حل مشکلات و تنگناهای سازمان
7- ثبت تاریخی، تحلیل، علمی تجارب، موفقیت ها، دستاوردها، مراحل رشد و سایر رویدادهای تعیین شده در سازمان
8- فراهم آمدن زمینه ثبت، گسترش و آموزش فرهنگ سازمان به نسلهای بعدی کارکنان و مدیران
9- فراهم شدن زمینه بروز رویدادهای گذشته و ایجاد امکان ارزیابی علمی نقاط قوت و ضعف سازمان
10-ابزاری برای الگو برداری بهترین تجربیات


·        دو بخش مهم در مستند سازی روابط عمومی
مستند سازی در روابط عمومی دو بخش عمده دارد:
1.
      تولید مستندات با بهره گیری از ابزارهای نوشتاری، سمعی و بصری
2.
      تهیه اطلاعات دقیق از اثر تولید شده


در مرحله اول روابط عمومی، بر مبنای سیاست های سازمان، اقدام به گردآوری، مستندات در مورد فعالیت های سازمان می کند. اما جمع آوری این  اطلاعات به تنهایی برای روابط عمومی بی فایده است، چراکه با افزایش حجم داده ها و اطلاعات، یافتن این اطلاعات به سختی امکان پذیر است، لذا روابط عمومی بایستی علاوه بر تولید مستند، اطلاعات کافی در مورد آن، گردآوری کرده و به مستند تولیدی ضمیمه کند.


سپس مستند تولید شده، باید بر مبنای سیاست های روابط عمومی با بهره گیری از یک سیستم طبقه بندی، نظم داده شود. با این کار، روابط عمومی در شرایط بحران، یا برخی مناسبت ها که نیازمند، این قبیل اطلاعات است می تواند به راحتی، اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورد .

  • Ghorbanali Tangshir
  • ۰
  • ۰

سینمای ایران امروز از مشکلات  زیادی رنج می برد . اما عمده مشکل آن نداشتن خطوط قرمز به صورت قانون مند و مصوب اگرکه در اختیار هنرمندان قرار گیرد و این باعث سرگردانی فیلم سازان نمیشود .زیرا با تغییر مدیریت سلیقه ها نیز تغییر می یابد .سینما ما فریزره شده بدلیل محافظه کاری زیرا فیلم های که دارای  پروانه نمایش هستند اکران نمیشوند وقتی در یک باره زمانی کوتاه چند فیلم با مشکل اکران رو به رو می شود فیلم سازان رفته رفته دست به خود سانسوری می زنند و اثر خود را بیش از اینکه به دست ناظران بسپارند. باز نگری کرده و ممیزهایی را روا می دارند. آن وقت دیگر باید به یک سینما خنثی ومنجمد  بسنده شود زیرا چاره دیگری برای آنها باقی نمانده است.بعدا صاحب یک سینما بی هدف خواهیم شد که انگیزه آن صرفا سرگرم کنندگی است و سیاه دیدن عرصه از جانب هیچ گروهی اتفاق مبارکی نیست مدیر کل اداره نظارت و ارزشیابی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی می گوید برخی مسائل خارج از حیطه  اختیارات ارشاد است یعنی اینکه به خیلی چیزهای دیده، باید فکر کرد .

سینما ایران منجمد شده است زیرا عدم توازن بین هزینه مصرف شده برای ساخت یک فیلم ودر آمد حاصل از اکران  بخوبی وجود دارد . شاید سالی یک الی دو فیلم به سود برسد واقعیت این است که مسائل جدی و مهم مردم ایران در سینما ما بازنمایی نمی شود .مادر حوزه های مختلف با مشکل جدی ممیزی روبه رو هستیم وهر سوژه ای را نمی توان دستمایه قرار داد. مخاطب امروز حقیقا از سینما فاصله گرفته و شاید حق داشته باشد .چرا که دغدغه های  اصلی ذهن او ابدا روی پرده سینما مقابل چشمان اوقرار نمی گیرد .سینما امروز برای تامین سرمایه با مشکل جدی مواجه است. باید به نیازهای  واقعی مخاطب توجه کنیم وموضوعات مختلف  کار شود سینمای ما کاملا یخ زده زیرا عطش شهرت و نیاز به دیده شدن در موضوع حضور ستاره های غیر سینمایی و غیر تلویزیونی در میدان بازیگری است . باید تلاش کرد توان ستاره سازی  بلقوه در سینما و تلو یزیون تقویت شود تا قربانی مزایا آن شود. باید اصالت را رعایت کنیم چون بی اعتمادی بین هنرمندان و دولت وجود دارد .چون در سینما ایرا ن قوانین سینما دولتی تدوین میشود . باید دولت به بخش خصوصی اعتماد کند .چون در بخش خصوصی نیز ریسک سرمایه گذاری افزایش یافته . چون  تهیه کنندگان نگران باز گشت سرمایه شان هستند چون فیلم نامه در سینما ایران جدی گرفته نمیشود باید درصدمناسبی از بودجه ساخت فیلم صرف  فیلم نامه شود . مدت ها ست که سینما در سبد خانواده مردم جایی ندارد وشاید یک درصد مردم سینما رفتن به صورت مرتب رادر برنامه های خود قرار داده اند مدیران سینمایی برنامه مدونی برای سینما ندارن . حتی طرح های مجوز ساخت میگیرند ولی بدلیل ضعیف و بی کیفیت بودن خود به خود حذف میشوند .یخ سینما ایران را میتوان آب کرد . با برنامه ریزی درست و استفاده از تجربیات سینما سایر کشورهای جهان و بهربرداری از عصر ارتباطات وسینمای مدرن دنیا و توجه مهم به فرهنگ ایرانی و ارزشهای آن. 

  • Ghorbanali Tangshir
  • ۰
  • ۰

در حال حاضر بدلیل عدم شناخت مسئولین از نقش روابط عمومی در سازمان این حرفه در نازلترین جایگاه ارزشی خود قرار دارد. باید به یاد داشته باشیم که خلاء اطلاعات زمینه بروز بحران خواهد بود و شایعه نیز رواج پیدا میکند. با توجه به اینکه روابط عمومی باید سمبل افکار و همه در خواسته های مخاطبان خود باشند. چون باید با مردم رو راست بود. نداشتن نظام جامع ارتباطی نیز به این بی توجهی به روابط عمومی دامن میزند زیرا باعث بروز بی اعتمادی در جامعه میشود. چرا باید روابط عمومی همیشه فدا شود و یا سلاخی گردد. آیا دیواری کوتاه‌تر از دیوار روابط عمومی در این مملکت پیدا نمیشود؟ با وجود اساتید روابط عمومی ـ دانشگاها ـ منابع فراوان و سایت‌ها، هنوز این حرفه گمنام و ناشناس میباشد. روابط عمومی را در دنیا کنونی نمی‌بینید. چه کارهای شایسته در همه سطوح مختلف و مهم در جهان صورت میدهد و این عملکردها ادامه دارد. آیا هیچ مدیری در این مملکت یک بار یک مقاله درباره اهمیت روابط عمومی خوانده است. فکر نمی‌کنم. البته باید این سوال را از خود روابط عمومی هم پرسید که چه کرده ایم که  به اینجا رسیده‌ایم؟ روابط عمومی ها به سوی پانسمان اولیه رو آورده‌اند. در حالی که این زخم باید جراحی کامل شود. بجای ارتباط درست و شفاف، موثر با افکار عمومی  فقط خواستیم ظاهر زخم را بپوشانیم. باید روابط عمومی اعتماد آفرینی کنند و آن را توسعه دهند. نه اینکه در جا بزنند. زیرا دولت نیز به روابط عمومی توانمند و پویا و حرفه‌ای  نیز نیازدارد. نه با شرایط روابط عمومی فعلی کشورما. زیرا روابط عمومی با کمترین امکانات کار انجام میدهند. باید بودجه‌ای که برای روابط عمومی ها هزینه میشود نتایج و آثار آن برای مردم جامعه قابل لمس کردن باشد و تاثیر آن در زندگی‌شان دیده شود.

در عصر حاضر و شرایط کنونی با گسترش باور نکردنی ابزارهای اطلاع رسانی خصوصاٌ در فضای مجازی، اطلاع رسانی توسط روابط عمومی ها نه یک امر معمولی بلکه یک کار عظیم تخصصی و وظیفه هر سازمان میباشد که برای تصمیم گیری‌های و تصمیم‌سازی‌ها خود برنامه مدون و به روز داشته باشند. که نتیجه آن نزدیک‌تر شدن مردم به دولت و احترام به حقوق و افکار عمومی خواهد بود.  

بیاییم روابط عمومی‌ها را بادیگر حرفه‌ها این مملکت مقایسه نکنیم و روابط عمومی‌ها را با جایگاه واقعی و تاریخی آن و با عملکردهای  مثبت آن بهتر ببینم. نه اینکه جایگاه آن تقلیل دهیم. زیرا روابط عمومی‌ها هم دانش است و هم هنر و باید به دور از هر گونه دغل و ناراحتی باشد. لذا مسئول روابط عمومی‌ باید دانشمند هنرور و متعهد باشد.

  • Ghorbanali Tangshir
  • ۰
  • ۰

احساس مسئولیت اجتماعی یا به معنای دقیق تر شکل گرفتن  تعلق خاطر در میان بخشی از بدنه اجتماعی کشوراست. این مساله برای جامعه سیاست زده ایران یک نعمت است چون این افراد با کم ترین واکنش های سیاسی و کاملاَ بدون آنکه دست جلوی نهادهای حاکمیتی دراز کنند. مشتاقانه در پی خدمت کردن به محرومان جامعه هستند. به طور حتم باید نگاهی کاملاَ  مثبت به این اتفاق داشت وآن را یک رفتار اجتماعی سرنوشت ساز برای توسعه دانست. چون این گروه از افراد جامعه در حال تقویت سرمایه های اجتماعی هستند. چیزی که توسعه ایرانی بیش تر از هر چیز نیازمند آن است. سرمایه اجتماعی از هر منبع مالی و    از هر نوع ثروت اقتصادی بهتر و بیشتر می توانند باعث توسعه شونند. آفت توسعه در ایران بی اعتمادی و بی اخلاقی گسترده ای است که نسبت به ضوابط زیست اجتماعی و انسانی و در فراگرد دو طرفه  میان دولت و ملت شکل گرفته است و هر پدیده ای که بتواند موجب تقویت سرمایه اجتماعی و بازگشت از نقطه ای که اکنون در آن به سر می بریم شود. حتما تاثیر اجتماعی از خود به جای خواهد گذاشت. در چنین زمانی به طور قطع نهادهای مختلف می توانند به رشد و تقویت این نوع از فعالیتها کمک شایانی کنند. همه باید دست به دست هم دهند. تا هر چه زودتر سرمایه اجتماعی در ارتباطات در معرکه جامعه تقویت شوند. باید جامعه را جدی گرفت چون دنیا دنیا ارتباطات بوده و همه باید بسوی یک ارتباط موثر با بلوغ اجتماعی گام برداریم و از جامعه دغدغه پذیرو دغدغه مند دوری کنیم زیرا در ایران همواره کنش های فردی و حتی گروهی در شکل دادن به خدمات اجتماعی همیشه وجود داشته. اما اکنون چند وقتی می شود که با شکل گرفتن پدیده هایی نظیر دیوارهای مهربانی و گروهای معتددی از تشکل های کاملاَ غیر دولتی در محله های فقیر نشین، خدمات اجتماعی ارائه میدهند و برای کارتن خواب فعالیت می کنند و این از خصلت های خوب ایرانیست که اکنون به یک انسجام مطلوب نزدیک می شود.

  • Ghorbanali Tangshir
  • ۰
  • ۱

امروزه ما در دنیایی زندگی می کنیم که ناگزیرازارتباط وبرخورد با دیگران هستیم آنچه مسلم است که هیچ کس قادر  نیست بدون کمک ومساعدت وارتباط با دیگران ، نیازهای معمولی خود را برطرف سازد .حال سئوالی که اینجا مطرح می شود این است که چگونه باید با دیگران ارتباط برقرار کنیم وجهت افزایش این ارتباط چه کارهایی باید انجام دهیم یا اینکه چه کارهایی نباید انجام دهیم.

در معاشرت باید با روی گشاده ونرمی ومهربانی با همه رفتار نمود وتند خویی با هرکس که باشد بد است .اگر خود را در سطح دیگران قرار دهیم واز زبان آنها برای انتقال نقطه نظرهای خود استفاده کنیم ،اغلب به نتیجه دلخواه می رسیم وبا دیگران در سطح خود آنها ظاهر شدن همان برقراری ارتباط موثرمی باشد .بعضی ها گمان می کند که ارتباط فقط شامل حرف زدن ،نوشتن ویا بحث کردن است ، اینها از عناصر مهم ارتباطی هستند ولی در واقع ارتباط را رفتاری می گوییم که پیامی در خود دارد که توسط طرف مقابل ما درک می شود، خواه شفاهی باشد یا غیر شفاهی ، آگاهانه یا ناآگاهانه ، عمدی و.... ولی اگر ادراک شود ، جنبه پیام ارتباطی پیدامی کندوهمین عدم درک پیام رابطه رامختل،معشوق ونارسامی سازد. ارتباطات عامل ومنشا بسیاری از شادیها وغصه ها و رنجها زندگی است ، زندگی شاد ، زندگی سرشار از دوستی است . روشن است که با افراد متفاوت ، رفتارهای متفاوتی خواهیم داشت تاکید بر خصوصیات مشترک ارتباط را موثر می کند ، ما انسانها با یکدیگر مشترکات فراوان داریم ،با کمی تمرین می توان خود را همراه دیگران بیابیم و با آنها دوست وهم رای شویم.

شیوه های افزایش ارتباط خود با دیگران

1)صریح وصادق بودن:

سعی کنیم در روابط خود با دیگران صریح وصادق باشیم ، در گفته های خود صریح وصمیمی باشیم واز هر نوع ابهامی اجتناب کنیم ، چون اگر منظور خود را با صراحت بیان نکنیم طرف مقابل ما به اشتباه می افتد وبه حدس وگمان متوسل می شود واز واقعیت دور می گردد.

2- احساسات خود را بیان کردن:

بااحساس خود روراست باشیم ، سعی کنیم مشکلات زندگی واحساساتی که داریم،باهمسر وشریک وباطرف مقابل خوددر میان بگذاریم .حتی اگر گمان کنیم که باعث ناراحتی آنها میشود اگر می خواهیم با طرف مقابل خود ارتباطی معقول ومنطقی بر پایه تفاهم داشته باشیم ، بهترین روش روراست بودن است واحساس خود را باوی در میان گذاشتن است .اگر مشکلی را حل نشده باقی بگذاریم ویا موضوعی را که مداقه وگفتگو در باره آن الزامی است به میان نکشیم ، مثل این است که دمل چرکین ودردناکی را سرجایش گذاشته وبه حال خود رها کرده باشیم .

3- زمینه مشترک ونکات مشابه را یافتن :

درجست وجوی زمینه های مشترک باشیم، سعی کنیم در ارتباطمان بیشتر ا نکات مشترک ومشابه را بیابیم . اهداف ونیازها ونگرانیها را از نظر او نگاه کنیم وبرای اینکه شرایط طرف مقابل را درک کنیم باید اموراو را از دید ونظر او ببینیم وبا پرس وجو ، از اموری که نگرانی او باعث شده ، متوجه گردیم ،همین نکات مشترک زمینه های مساعدی هستند که شالوده همدلی ووحدت وتفاهم را برروی آن می توان بنا کرد ، عبارتی مثل : ((من وتو هردو همین را می خواهیم ))را می توان بیان نمود.

4- همدلی وهمدردی کردن:

سعی کنیم با شخص احساس مشترک داشته باشیم . شادی وغم خود به حساب آوریم وموقعی که او احساس غم می کند ما نیز با او همدرد وهم غم شویم وبالعکس مساعی ما این باشد که سیستم حسی فردارتباط برقرار کنیم .

5- شنونده خوبی بودن:

شنونده خوبی باشیم وگوش کردن را یاد بگیریم .گوش کردن به سخن وکلام دیگری موجب می شود تا او در نهایت آرامش خیال ، به طور واقع ، منویات قلبی واحساسات خود را با ما در میان بگذارد وبرایمان احترام قائل شود وآماده شنیدن نظرات ما شود.

6- سیستم روحی افراد را شناختن وتقلید از آنها:

برای این کار باید به دقت به افراد چشم بدوزیم وبه سخنان آنها به دقت گوش فرا دهیم وببینیم غالبا" از چه نوع کلماتی استفاده می کنند آنگاه با استفاده از همان نوع کلمات ، تقلید از لحن صدا،حالات وحرکات چشم ها به گونه ای با آنها نحوه فکر وعملکرد ذهنی شان مطابق باشد.

7- شخصیت افراد در نظر گرفتن:

باید ببینیم طرف مقابل ما چه شخصیتی دارد ، برون گراست یا درون گرا ، برای صمیمیت با درون گرایان باید ببینیم چه ایده ها وارزشهای برای آنها اهمیت دارد و آنگاه بکوشیم تا با توجه به چارچوبهای ذهنی شان با آنها رفتار کنیم وصحبت کنیم وبالعکس ، برای همدلی با برون گرایان به آنها نشان دهیم که آنچه می گویند وعمل می کنند با اندیشه ورفتار مردم هماهنگ است.

8- تقویت نمودن عزت نفس :

برای تقویت عزت نفس خودباید با تعمق در ژرفای وجود از دنیای پیچیده درون خود آگاه شویم ، به کاستی هایمان پی ببریم ، جهت گیری هایمان را در قبال رویدادهای مردم وشرایط گوناگون بشناسیم وبه فکر اصلاحشان باشیم وبا کمک حرمت نفس وارزشی که برای خودمان قائل هستیم حق انتخابمان چندبرابرمیشود وارتباطمان با دیگران به نحو چشمگیری بهبود می یابد .

9- محترم شمردن احساس طرف مقابل :

همواره رفتاری احترام آمیزداشته باشیم واحساس طرف مقابلمان رامحترم بشماریم،کوچک کردن همدیگر،به خصوص درحضور دیگران درمناسبات وروابط ،اثرتخریبی دارد،رفتار توام باظرافت وملایمت نه فقط شامل رفتار مودبانه می شود،بلکه صفا وصداقت واقعی واعتمادکامل نیز در بردارد.

10- سکونت نمودن :

سکوت پیامی اعجاز گر در امر ارتباط است ویکی از جنبه های مهم ارتباط است ، مشروط بر اینکه حاوی پیامی باشد، سکوت می تواند در مناسبات انسان عشق ورضایت وخشنودی وتفاهم دوگانه واحساسها را منتقل سازد.

11- عدم افراط در موعظه:

منظورمان را به صورت سخنرانی ونصیحت خشک تو خالی بیان نکنیم . موعظه می تواند جنبه افراطی ومخرب درروابط داشته باشدومابایدسعی کنیم حداعتدال رانگاه داریم وبرای سخنانمان ارزش قائل شویم وجایی که ازمانظرمی خواهند ، نظر بدهیم .

12- وقت وموفقیت شناس بودن :

یادبگیریم که چه وقت شوخی وچه وقت جدی باشی،هیچگاه طرف مقابلمان رادست نیدازیم ،ازگفتن جملات وکلماتی که باراخلاقی وفرهنگی مناسبی ندارنددربیان منظورمان ، خوداری نماییم ،شوخی کردن بایدباتوجه به موقعیت وزمان خاصی باشد .

13- مخالف نمودن به شیوه مناسب :

یاد بگیریم که چگونه بدون بحث وجدلهای مخرب ، مخالفت خود را نشان دهیم ، جرو بحثها غالبا" بابلند کردن صدا ، دادوفریاد ، خشم وغضب ، همراه است . بحث وجدلها تا حدود زیادی تحت تاثیر گرایشات وخلق وخوی افراد درگیر مباحثه قرار می گیرد .اکثریت مردم فاقد  روحیه خود پسندانه افراطی هستند ، به این علت با تسلطی که بر نفس خود دارند می توانند از درگیری واهانت خود داری کنند .کسی که می خواهد شمارا خشمگین کندتاازکوره در برویدبهترین راه مقابله باآن برگزیدن روشن سازنده به جای عکس العمل وروش مخرب ومنفی است که اوبه آن توسل جسته است .

14)یکی بودن قول وعمل :

سعی کنیم قول وعملمان یکی باشد .هنگامی که خودمان برای گفته های خود ارزش قایل نیستیم ، چه انتظاری می توان داشت که دیگران قولها وسخنان ما را محترم بشمارند .هنگامی که ما قول می دهیم کاری را انجام دهیم سعی کنیم آن را به مرحله عمل برسانیم واگر ناتوان در انجام آن هستیم هرگز خود مکلف به وعده ای که از عهده آن بر نمی آییم ، نکنیم روراست وصادقانه بگوییم نمی توانیم .پس برای اینکه دیگران را به خوبی درک کنیم باید بتوانیم اطلاعات را به خوبی از آنها کسب کنیم واین امر منوط به توانایی ما در دقیق گوش کردن ، دقت نظر ، همدلی ، طرح سئوالات مفید وسودمند واحترام متقابل است . احترام با سیستم حسی فرد دیگر ، مشاهده همه چیز از نگاه او وسر در آوردن از نیازها وعلایقش به ما کمک می کند که اطلاعات را به نحوی دریافت کنیم که به سهولت قایل فهم وهضم باشد . دو عامل اساسی ارتباط ، همان درک شدن ودرک کردن است . زندگی یک مسابقه صرف نیست،می توانیدبا اشخاص به گونه ای رفتار کنید که هرکس خودرا یک برنده در نظر بگیرد واحساس پیروزی کند. شرایط پیروز شدن یکی وباختن دیگری هرگز به نفع کل نیست. همگام شدن نه تنها روی دیگران ، بلکه روی ما نیز تاثیر قابل ملاحظه ای بر جای می گذارد .وقتی با دیگران همگام می شویم در واقع به دورن آنها می رویم ودر ذهن آنهاجا می گیریم ودر ارتباطمان باید سعی مان در افزایش وارتفاء بیش ازبیش این رفتارهاباشدودرنتیجه تجربه ای از آنها پیدا کنیم.همگام شدن موثربه ماامکان می دهد با دیگران برخورد همدلانه وبه یاد ماندنی داشته باشیم .

http://www.fekreno.org/Arfek49.htm

  • Ghorbanali Tangshir